Tijdelijke vaarweg boeien Wilhelminakanaal

Project Wilhelminakanaal Tilburg:

Rijkswaterstaat, provincie, HeijmansBoskalis en FiberCore Europe slaan ‘innovatieve handen’ ineen.

Het project verbreding Wilhelminakanaal in Tilburg heeft een primeur. De nieuwe sluis III wordt medio 2015 voorzien van de grootste composiet sluisdeuren van de wereld. De grootste deuren meten 6,2 x 12,5 meter en de kleinere variant 6,2 x 5 meter. Het toepassen van composiet sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en het innovatieprogramma van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat stimuleert het gebruik van vezelversterkte kunststoffen omdat dit materiaal sterk, duurzaam, licht, makkelijk te plaatsen en onderhoudsvrij is.

Het project wordt uitgevoerd tussen januari 2014 en wordt volgens planning opgeleverd in 2016. Na oplevering van dit project is het Wilhelminakanaal gereed voor Klasse IV schepen.

Boskalis zorgt voor de verbreding en verdieping van het kanaal over een lengte van 5 kilometer. Voor dit project heeft Boskalis tijdelijke boeien nodig voor markering van de vaarweg. Deels moeten de boeien worden voorzien van verlichting.

RMN heeft voor deze toepassing de boeien geleverd, deels voorzien van verlichting waarvoor op maat gemaakte steunen zijn geproduceerd. Eveneens zijn de boeiankers door RMN geleverd. De boeien zijn voorzien van continu schijnende heldere lampen van het type KONSTA, welke automatisch aan en uit schakelen door middel van een lichtcel.

RMN is regelmatig betrokken bij het leveren van boeien voor speciale projecten. Zo zijn er in het begin van 2013 speciale boeien en ankermaterialen geleverd aan GEOSEA voor het ALSTOM windpark project in de Noordzee waar de grootste offshore wind turbine van de wereld is geïnstalleerd.

Markeringsboei met vuurtorenlampVuurtorenlamp aan antidiefstalbeugel op aangepaste boeiplaat